Home » Serotonine en Diabetes

Door Alexander Olislagers

Diabetes type 2 wordt o.a. ook gelieerd aan glyphosate, daar het de productie van tryptophan stopt wat weer een te kort aan serotonine veroorzaakt dat leid tot diabetes.

Serotonine tekort ontstaat met name door de blootstelling aan toxische stoffen (glysophaten). Maar waarom veroorzaakt een serotonine tekort dan tot diabetes. 

 

Wat is serotonine en waarom is het zo belangrijk voor onze gezondheid?

De meeste mensen hebben wel eens van serotonine gehoord en weten dat dit stofje je blij en gelukkig maakt en dat je er goed van in slaap komt. Dit klopt allemaal, maar daarnaast heeft serotonine nog een aantal hele andere belangrijke functies. Serotonine, door wetenschappers meestal 5-hydroxytryptamine of 5-HT genoemd, is een neurotransmitter en hormoon dat behalve de gemoedstoestand ook een aantal vitale lichaamsfuncties reguleert, zoals het immuunsysteem, de nierfunctie, hart- en bloedvaten en de spijsvertering. Dankzij serotonine voel je jezelf dus niet alleen ‘happy’ en ’s ochtends goed uitgerust, het houdt ook bijvoorbeeld je bloeddruk op een gezond niveau en zorgt ervoor dat je lichaam voldoende weerstand kan bieden tegen ziekteverwekkers.

Ongeveer 80 tot 90% van alle serotonine bevindt zich in het maag-darmkanaal, waar het een belangrijke bijdrage levert aan de regulering van de spijsvertering. Daarnaast maakt het lichaam ook zelf serotonine aan in de hersenen door de stoffen tryptofaan en 5-HTP (5-Hydroxytryptopfaan) met behulp van enzymen tot serotonine om te zetten.

 

Hoe ontstaat een serotonine tekort?

De oorzaak is meestal stress, een chronisch slaaptekort, te weinig bewegen, te grote blootstelling aan toxische stoffen (glysophaten), een ongezond voedingspatroon en/of een disbalans in de hormonen.

Behalve dat je voedingspatroon je hormoonspiegel beïnvloedt is je voeding ook de belangrijkste bron van tryptofaan en 5-HTP (de stoffen die nodig zijn voor de aanmaak van serotonine in de hersenen), dus als je een ongezond voedingspatroon hebt waarin deze stoffen te weinig voorkomen kan je lichaam ook te weinig stoffen die nodig zijn om serotonine aan te maken uit je voeding halen.

 

Vooral wat je eet kan grote consequenties hebben voor je serotoninegehalte, want als je serotonineniveau lager wordt krijg je steeds meer behoefte aan suiker- en koolhydraatrijke voeding. Alhoewel suiker- en koolhydraatrijke voeding de aanmaak van serotonine in eerste instantie stimuleert gaat het lichaam ook meer insuline produceren. Bij een structureel te hoge insulineproductie raakt de hormoonspiegel uit balans, en dit heeft tot gevolg dat het lichaam steeds minder goed in staat zal zijn om serotonine aan te maken en op te nemen. Door het serotonine tekort en insuline overschot dat hierdoor ontstaat neemt de behoefte aan suiker- en koolhydraatrijke voeding toe, waardoor je lichaam nog meer insuline gaat aanmaken. De vicieuze cirkel die zo ontstaat is vaak moeilijk te doorbreken, en daardoor kun je bij een serotoninetekort diabetes ontwikkelen.

 

Nog meer gevolgen van een Seratonine tekort!

Als je lichaam te weinig serotonine aanmaakt kan dit leiden tot nog meer ernstige gezondheidsproblemen, zowel of fysiek als mentaal vlak.  De belangrijkste aanwijzingen die kunnen duiden op een serotonine tekort zijn lusteloosheid, depressieve gevoelens, concentratieproblemen en chronische pijn (fibromyalgie, migraine, rugpijn). Daarnaast krijg je als gevolg van een serotonine tekort eetbuien en een onbedwingbare trek in suiker- en koolhydraatrijke voeding. Bovendien is een serotonine tekort ook in verband gebracht met ademhalingsproblemen, hartfalen en wiegendood, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je serotoninegehalte altijd op een gezond niveau is.

 

Hoe kun je een serotoninetekort verhelpen of voorkomen?

 

Je kunt een serotonine tekort voorkomen door gezond en gevarieerd te eten en voor een voedingspatroon te kiezen dat voornamelijk uit verse (biologische) groenten, complexe koolhydraten, gezonde eiwitten en vetten bestaat. Er zijn daarnaast specifieke voedingsmiddelen en superfoods die rijk zijn aan tryptofaan en/of 5-HTP en dus niet in je voedingspatroon mogen ontbreken, zoals biologische vrije uitloop eieren, vis, rauwe cacao en spirulina.