Home » Over fruit....!!

Ik moest mij wel even heel goed concentreren op dit artikel. En waarom...? Omdat fruit op zich heel gezond is, maar....... er is meer!! Voordat ik mijn boek schreef (www.genezenvan-diabetestype2.nl), heb ik heel veel onderzoek gedaan, zo ook naar fruit. Er wordt heel veel geschreven over de geweldige voordelen van fruit, maar die gelden naar mijn mening niet voor diabeten die net zijn begonnen met hun weg richting genezing. En daar gaat het vaak mis!!

 

Fruit bevat fructose, hetgeen wordt omgezet in glucose en dat zijn dus gewoon suikers. En ja, ik ken ook het verhaal van de vezels in fruit, waardoor die fruitsuikers langzamer worden opgenomen. Maar uiteindelijk komen ze ook in ons lichaam terecht en dan worden ze door datzelfde lichaam herkend als al die andere suikers, net zoals ook elke zoetsof wordt herkend en verwerkt.

 

Je lichaam heeft energie nodig, dat is logisch. Door het eten van suiker of geraffineerde koolhydraten (is ook een vorm van suiker) krijg je een snelle boost energie. Met suiker bedoel ik suikers in allerlei vormen zoals honing, koek, snoep, gezoete yoghurt, vruchtensappen, agavesiroop, en zelfs gedroogd fruit. Deze energie krijg je omdat het eten van deze suikers ervoor zorgt dat het glucosegehalte in je bloed stijgt. Dit wordt ook wel je bloedsuikerspiegel genoemd. Zodra je bloedsuikerspiegel stijgt, krijgt je alvleesklier een seintje om het hormoon insuline aan te maken. Insuline is namelijk nodig om de glucose naar je cellen te brengen waar ze nodig zijn om energie te geven. Dit kunnen je spiercellen zijn maar ook cellen in je hersenen zodat je helder kunt denken. Is er een overschot aan suikers dan slaat het lichaam dit op in de voorraadkamer voor barre tijden: je vetcellen. Door dit alles daalt je bloedsuikerspiegel weer. Tot zover is er niets aan de hand, je lichaam werkt perfect.

 

Verstoringen van je bloedsuikerspiegel
We zijn niet gebouwd als mens op de overvloed van (zoete) voeding en granen die we heden ten dage hebben. We zijn gebouwd op schaarste. Door het te vaak en teveel eten van suikers/geraffineerde koolhydraten raakt je bloedsuikerspiegel uit balans. Je krijgt dan eerst een piek en nadat de insuline haar werk heeft gedaan ontstaat er een dal. Dit herken je misschien wel als een lunchdip; na het eten van vier boterhammen met een kop koffie voel je je moe. Eigenlijk heb je nog zin in een mars. Of je krijgt een dinerdip na het eten van een bord pasta. Languit op de bank lijkt de enige aantrekkelijke optie. Herkenbaar? Dat is het dal in je bloedsuikerspiegel. Je insuline heeft dan zo hard gewerkt dat er een dal is ontstaan in je bloedsuikerspiegel.

 

Insuline; het vetopslag- en vetvastzet hormoon
Het nadeel van teveel en te vaak insuline in je bloed is dat je cellen het vermogen verliezen om te reageren op deze insuline. Hierdoor gaat je lichaam nóg meer insuline aanmaken, want je bloedsuikerspiegel móet naar beneden. Een voortdurend hoge insulineproductie verstoort je stofwisseling. Onthoud dat zolang er insuline in je bloed circuleert, je lichaam stopt met het verbranden van vet. Dat is logisch want er is immers genoeg energie te halen uit de glucose in je bloed. Gebeurt dit echter vaak en veel dan gaat je lichaam je vet gewoon vastzetten. Het lijkt er immers op of je je vet nooit nodig hebt voor gebruik van energie, er is altijd energie te halen uit je bloedsuiker. Je lichaam “vergeet” als het ware dat het ook je vet kan verbranden om energie te krijgen. Ook als je minder gaat eten.

 

En wat is nu het probleem bij een diabeet.....?
We leven in een constante zomer. Ons lichaam werkt nog altijd zoals in de oertijd. In de oertijd hadden we toegang tot suikers in de zomer en de vroege herfst; dat was het moment dat het fruit aan de bomen hing, er koolhydraatrijke knollen uit de grond konden worden geoogst en de bijen honing hadden geproduceerd. Het was tevens het moment dat het lichaam zoveel mogelijk vet moest gaan opslaan voor de lange winter. Het lichaam is nog steeds gebouwd op vetopslag als het zoetigheid te verwerken krijgt. Het is ons overlevingsprincipe.

 

HET PROBLEEM IS NU ALLEEN DAT WE ONSZELF DE ZOETIGHEID HET HELE JAAR DOOR GEVEN!!

 

Hoe minder gevoelig je bent (geraakt) voor insuline, hoe meer vet je lichaam opslaat. In plaats van je spier- en hersencellen worden je vetcellen bevoorraad. Waardoor jij suikers blijft eten omdat je het gevoel hebt dat je steeds energie tekort komt. Dat klopt ook! Je lichaam schreeuwt om energie maar de overdaad aan insuline heeft je stofwisseling verstoord.

 

Conclusie: Ik ben niet tegen fruit, maar wij zijn veel te ver af komen te staan van de natuur. Vandaag de dag is het en, en, en!!! Er is voeding op elke hoek van de straat en op elk moment van de dag, zomer en winter! Zo ook fruit. En dat is waarom er 1.200 diabeten per week bij komen, alleen al in Nederland. Maar kijk eens om je heen, ook obesitas rijst de pan uit!!

 

Wij hebben samen een groep “De Waarheid over Diabetes”, met de bedoeling dat wij iedereen willen informeren, beginners en gevorderden. Wij willen je brengen naar een gezond en medicijn-vrij leven, net zoals ik heb gedaan. Maar dat begint met je voedingspatroon. Wanneer jij je inname van suikers en koolhydraten onder controle hebt en daarmee ook je bloedsuikerspiegel, wens ik je veel plezier met het eten van fruit. Maar dan wel zoals het hoort. NOTE: Niet iedereen is gelijk, er zijn 7.000.000.000 beslissingen!